Kādas ir pircēja tiesības atdot preci atpakaļ veikalā?

Nereti pēc kādas preces iegādes nākas secināt, ka tai ir kāds nozīmīgs defekts vai tā pilnībā nespēj pildīt savas funkcijas. Latvijā šādos gadījumos pircēja tiesības sargā un regulē Patērētāju tiesību aizsardzības likums, kas nosaka arī kārtību, kādā pircējam ir iespējas konkrēto preci atgriezt atpakaļ veikalā, nomainīt pret citu vai atgūt naudas līdzekļus.  Kāda tad ir preces atgriešanas kārtība un kādos gadījumos pircējam ir tiesības pieprasīt atpakaļ naudas līdzekļus vai nomainīt preci pret citu, par to pastāstīsim raksta turpinājumā.

 

Kad atklāta preces neatbilstība

Bieži vien tiek veikti visdažādākie pirkumi, piemēram, nākošās sezonas vajadzībām. Ja prece atlikta malā un nav kārtīgi izpētīta vai izmēģināta, pienākot tās lietošanas sezonai, var nākties secināt, ka tā nepilda savas funkcijas un neatbilst pādevēja solītajam. Piemēram, ja iegādāti gumijas zābaki, kuru aprakstā minēts, ka tie ir mitrumizturīgi, bet praksē lietojot izrādās, ka tie laiž cauri mitrumu, tā uzskatāma par ļīguma neatbilstību, jo komersants pircējam ir pārdevis preci, kas nepilda solītās funkcijas. Šādā gadījumā jāatceras, ka preces neatbilstību var konstatēt sešu mēnešu laikā un preces atgriešanu var veikt līdz pat 2 gadu ilgā periodā.

Tomēr, lai šādas situācijas nerastos, uzreiz pēc preces iegādes ieteicams pārliecināties par tās atbilstību aprakstam un pildāmajām funkcijām. Sevišķi gadījumos, kad veikti liela apmēra pirkumi, izmantojot, piemēram, kredītlīnijas sniegtās priekšrocības. Tāpēc vienmēr, veicot lielus vai mazus pirkumus, jāsaglabā arī pirkuma čeks un garantija. Jāatceras, ka tikai ar to palīdzību būsi pasargāts un varēsi atgriezt preci, kas neatbilst Tavām prasībām. Turklāt jāatceras, ka pārdevējam var atgriezt gan preci, kas iegadāta izpārdošanas laikā, gan arī tādu, kas ir lietota, lai pārliecinātos par tās neatbilstību pircēja un pārdevēja līgumam.

 

Process, kādā noris preces atgriešana

Iesākumā ar sūdzību par preces neatbilstību jāvēršas veikalā un jāmēģina mutiski vienoties par problēmas risināšanu. Ja veikala pārstāvji neizrāda vēlēšanos atmaksāt līdzekļus vai nomainīt preci pret citu, jāraksta rakstisks iesniegums veikala vadībai, kurā izklāstīts pamatojums un izteikts lūgums saņemt atpakaļ patērētos līdzekļus vai samainīt preci pret citu. Šajā gadījumā veikala pārstāvjiem ir pienākums iesniegumu izskatīt divu nedēļu laikā.

Ja arī šajā gadījumā neseko atbilde, tad pircējam ir tiesības vērsties pēc palīdzības Patērētāju tiesību aizsardzības centrā. Tomēr jāatzīst, ka šajos jautājumos veikalu pārstāvji parasti ir ļoti pretimnākoši un ātri vien atrod problēmas risinājumu.

Lai atdotu preci veikalā ir jābūt pamatojumam, tomēr ko darīt, ja tāda nav? Piemēram, iegādātās bikses īsti nemaz neder vai ziemas jakas krāsa tomēr nepatīk? Lai gan tas nebūt nav pārdevēju pienākums, arī šajā gadījumā vajadzētu vērsties veikalā, bieži vien veikalu pārstāvji izrāda lielu pretimnākšanu un tomēr samaina preci pret citu vai arī atmaksā iztērētos līdzekļus.

 

Ja prece ir iegādāta interneta veikalā

Vislielāko pirkumu apjomu Latvijā veic tieši internetā. Bieži vien tieši tur nākas iegādāties preci, kas neatbilst aprakstam, nedarbojas vai nepilda savas funkcijas. Sevišķi biežas problēmas nākas piedzīvot tiem, kas interneta veikalā iegādājušies apģērbu vai apavus, kuru izmērs neatbilst pasūtītajam.

 Atšķirībā no parastajiem veikaliem, atgrežot preci internetveikalam, iemesls nav jāpaskaidro. Patērētāju tiesību aizsardzības likums nosaka, ka internetā iegādāto preci iespējams atgriezt divu nedēļu laikā. Preces atgriešanas process šajā gadījumā veicams atkarībā no tā, kad prece tikusi saņemta. Piemēram, ja interneta veikalā veikts komplekss pasūtījums, kas sastāv no vairākām daļām, tad preci, kas neatbilst prasībām un ko pircējs vēlas atgriezt veikalā, var darīt divu nedēļu laikā no brīža, kad saņemta pēdējā prece no kopējā pasūtījuma.