Kāpēc Ziemassvētku dāvanu iegādes atstāšana uz pēdējo brīdi var pat būt laba lieta?

Kā veiksmīgi iepirkties pēdējā brīdī?

Tā kā līdz Ziemassvētkiem ir palikušas vien dažas dienas, visi Latvijas iedzīvotāji veic pēdējos sagatavošanās darbus, lai radītu īstu svētku sajūtu, skaisti izrotājot eglīti un mitekli, saiņojot dāvanas un ar nepacietību gaidot īsto svētku dienu.

Taču ko darīt, ja esat no tiem, kas Ziemassvētku dāvanu iegādi atstāj uz pašu pēdējo brīdi, un pēdējās pāris dienas pirms svētkiem izmisīgi skraida pa veikaliem, lai iegādātos dāvanas draugiem un ģimenes locekļiem? Varbūt jūs iepriecinās atziņa, ka, iespējams, tas pat ir labi.

Pētījumi par cilvēku lēmumu pieņemšanas procesiem rāda, ka spontāna pirkšana un iepirkšanās, netērējot laiku ilgai domāšanai un izvērtēšanai, patiesība var būt pat gudrāks veids kā iepirkties. 

Papētīsim šo domu sīkāk...

Pārmērīga prātošana un analizēšana 

Ir pieņemts uzskatīt, ka, jo vairāk informācijas ir mūsu rīcībā, jo labāki un informētāki būs mūsu lēmumi. Taču, liela informācijas gūzma ne vienmēr mums nāk par labu. 

Mēs katru dienu pieņemam tūkstošiem dažādas svarīguma pakāpes lēmumu, sākot jau ar to, ko mēs ēdīsim, ko teiksim kolēģiem, ko rakstīsim e-pasta vēstulē, nemaz nerunājot par visiem lēmumiem, kas mums jāpieņem saistībā ar tiešajiem darba pienākumiem. 

Brīžos, kad mēs prātā arvien pārcilājam visus „par” un „pret” argumentus, mēs patērējam enerģiju apšaubot sevi, savus instinktus un spējas.

Bieži vien mēs, pamatojoties uz pieredzi un iepriekš iegūtu informāciju, jau instinktīvi zinām, kāds ir pareizais lēmums. Taču, ja mēs pavadām laiku „apkopojot informāciju”, pretnostatot vienu variantu citam, mēs tikai sarežģījam citkārt vienkāršu lēmuma pieņemšanu.

Lēmuma pieņemšana un rīkošanās

Autors Malkolms Gladvels (Malcolm Gladwell) savā dižpārdoklī Blink („Apskaidrība”) lasītājam māca, cik nozīmīgas lēmumu pieņemšanai ir pirmās divas sekundes. Viena no nozīmīgākajām grāmatas atziņām ir tas, ka ātri pieņemti lēmumi ir tikpat svarīgi, cik labi pārdomāti lēmumi.

Mēs darbojamies vislabāk, ja pieņemam ātrus lēmumus, pamatojoties uz mūsu rīcībā esošu ierobežotu, bet būtisku informāciju. Kad esam izvirzījuši sev svarīgus pamatkritērijus attiecībā uz veicamo izvēli, mēs spējam pieņemt pareizu lēmumu. Taču bieži vien mēs tā vietā koncentrējamies uz to, lai pieņemtu „ideālo lēmumu”, kam mēs patērējam daudz laika un enerģijas, kaut arī to būtu varējuši pieņemt jau daudz agrāk, kad mūsu rīcībā bija mazāk informācijas.

Par piemēru ņemsim viesnīcas numura meklēšanu interneta vietnēs. Ievadot vietnē attiecīgos kritērijus, piemēram, viesnīcas vai hosteļa atrašanās vietu, cenas diapazonu un pamata prasības, vairumā gadījumu ātri vien ir iespējams atrast un rezervēt sev piemērotu viesnīcu, kas atbildīs jūsu izvirzītajiem kritērijiem. Taču daudzos citos gadījumos mēs meklēšanai nelietderīgi veltām pārāk daudz laika.

Spontāna Ziemassvētku iepirkšanās

Ziemassvētku ēdieni no visas pasaules — pirmā daļa

Konstatējuši, ka strauji tuvojas Ziemassvētki, mēs bieži vien sarežģījam lēmumu pieņemšanas procesus, kas savukārt mazina mūsu produktivitāti un efektivitāti. 

Ja jums būs mazāk laika galvā visu pārdomāt un apsvērt, kur atrast „ideālo dāvanu” katram ģimenes loceklim, un to, vai tai ir pieņemama cena, īstā krāsa, un vai tā patiks saņēmējam, tad ir ļoti ticams, ka jūs instinktīvi izdarīsiet labāku izvēli, ja balstīsieties uz informāciju un ziņām, kas jau ir jūsu rīcībā. 

Tātad, ja jums nākas skraidīt pa lielveikalu, lai atrastu dāvanas draugiem un ģimenei, tad uzticieties sirdsbalsij, un ļaujieties pirmajam impulsam. Tas jums ļaus ne vien ietaupīt laiku, bet arī aiztaupīs raizes.

Veiksmīgu iepirkšanos!
  
 

 Novērtē mūs! Novērtējiet šo čatu, lai palīdzētu mums sniegt labāku klientu apkalpošanu. +