Sākumā svarīgi ir saprast, kā jūs un jūsu ģimenes locekļi uztver naudu un lomu, kāda tai ir jūsu mājsaimniecībā.

Nesenā pētījumā, kuru veica Londonas Augstskola, Atvērtā universitāte un BBC Lab UK, tika konstatēts, ka tas, kā cilvēki uztver naudu, lielā mērā ietekmē viņu tēriņu paradumus.

Piemēram, ja cilvēki naudu redz kā drošības garantiju, tas samazina finanšu problēmu risku. No otras puses, ja cilvēki naudu uztver kā varas vai statusa apliecinājumu, tas var palielināt finanšu problēmu risku.

Pētījumā arī tika secināts, ka var izšķirt četrus veidus, kā cilvēki uztver naudu. Daži cilvēki pastāvīgi uztraucas par to, cik daudz naudas viņi tērē, citi iegādājas lietas, lai justos labāk, bet vēl citi noliedz savus naudas tērēšanas paradumus.

4 veidi kā tiek uztverta nauda

Apskatīsim četrus veidus, kādos cilvēki uztver naudu saskaņā ar iepriekš minēto pētījumu:

Statusa tērētāji” uztver naudu kā statusa simbolu, kā līdzekli, lai ietekmētu vai atstātu iespaidu uz citiem. 

Prātīgie krājēji” uztver naudu kā drošības garantiju. Prātīgie krājēji jūtas drošāk uzkrājot naudu, pat ja uzkrājums netiek veikts kādam konkrētam mērķim. 

Neatkarības mīļotāji” ir hedonisti, kuri dzīvo tikai šai dienai, bez jebkādām domām par finansiālo drošību. 

Devīgajiem dāvinātājiem” patīk tērēt naudu citiem, tā izrādot pieķeršanos un pateicību. 

Iepirkšanās paradumi

Tagad, kad esam iepazinušies ar četriem veidiem, kādos cilvēki uztver naudu, apskatīsim dažādos ar iepirkšanos saistītos paradumu veidus:

Fanātiskie pircēji iepērkas bieži. Šāda veida pircēji bieži vien “nejauši” nopērk vairāk nekā viņi sākotnēji plānoja. Piemēram, viņi var ieiet veikalā, lai nopirktu kurpju pāri, bet nopērk vairākas papildus lietas. 

Taupīgie pircēji darīs visu, lai ietaupītu naudu. Lai ietaupītu naudu šī veida pircēji var pavadīt stundām laika, lai salīdzinātu cenas veikalā vai tiešsaistē, un galu galā atrastu vislabāko piedāvājumu. Turklāt, viņi var braukt uz otru pilsētas galu, lai ietaupītu pāris centus, neskatoties uz to, ka tas patērēs daudz vairāk laika. 

Pircēji, kas vēlas aizmirsties, tic “iepirkšanās terapijai”, kas, tērējot naudu, ļauj aizmirst darba vai personīgās dzīves problēmas.

Negribīgie pircēji naudas tērēšanu uztver ar bažām un pirkšanu atliek uz pēdējo brīdi. Piemēram, šī tipa cilvēki var atlikt lidmašīnas biļetes iegādi uz pēdējo brīdi, vai, ja tiem nepieciešami jauni apavi, gaidīs līdz brīdim, kad esošie apavi būs pilnībā novalkāti, lai iegādātos jau apavu pāri. 

Pašcieņu ceļošie pircēji iepērkas, lai paaugstinātu pašapziņu, bieži vien iegādājoties dārgu apģērbu vai lietas, cenšoties likt sev justies labāk.

Un kā ar jums? Lai pie kura tipa jūs piederētu, ir labi apzināties savus tērēšanas paradumus un veidu, kā jūs uztverat naudu.