Kā būt produktīvam, veicot darbu attālināti no biroja?

25.01.2021#Padomi

Daudzas iestādes, kā arī uzņēmumi 2020. gadā ir aicinājuši savus darbiniekus iespēju robežās darba pienākumus pildīt attālināti. Ideja par strādāšanu mājās var šķist vilinoša, jo attālināts darbs rada darbiniekam dažādas iespējas, bet vienlaikus ir izaicinājums, it īpaši, ja tas nav darīts iepriekš. Ja arī Jums darba pienākumi jāveic pilnībā vai daļēji attālināti, ir vērts ielūkoties šajā rakstā, lai noskaidrotu vērtīgus padomus, kas jāatceras, strādājot no mājām, neatkarīgi, vai Jūsu darbavieta ir Rīga, Daugavpils, vai cits Latvijas reģions.

Strādāt no mājām, saglabājot fizisko un garīgo labsajūtu

  • Neesiet pārāk paškritiski pret sevi. Sākot strādāt attālināti, mēs piedzīvojam ievērojamas pārmaiņas, kas ļoti ietekmē ne vienu vien mūsu dzīves jomu. Var gadīties, ka Jūs jūtaties vientuļi, izolēti, uztraukti, nervozi, kā arī zaudējat motivāciju. No otras puses, iespējams, ka attālināts darbs ļaus darbiniekam justies brīvāk, izbaudīt enerģijas pieplūdumu un veicinās viņa produktivitāti. Atcerieties, ka visas šīs sajūtas ir normālas. Ir nepieciešamas vismaz pāris dienas, lai Jūs pierastu pie jaunajiem apstākļiem un spētu strādāt attālināti ierastajā darba ritmā.
  • Ieplānojiet pārtraukumus. Darba dienām jābūt saplānotām tā, lai iekļautu vairākus pārtraukumus. Pirmkārt, reizi stundā nepieciešams piecelties uz piecām minūtēm no galda un izstaipīties vai pastaigāties pa mājokli. Otrkārt, neaizmirstiet arī par brokastīm un pusdienām, kuras ieteicams ieturēt citā telpā, nevis pie datora. Sadalot darbu posmos ar vairākiem pārtraukumiem, Jūs ne tikai veicināsit produktivitāti, bet arī jutīsities labāk.
  • Nosakiet laiku, kuru veltīt darba pienākumu pildīšanai. Attālinātais darbs ne vienam vien darba devējam rada bažas par to, ka viņu darbinieki, strādājot no mājām, nodarbojas ar personīgo "lietu kārtošanu". Taču ir izpētīts, ka patiesībā darbinieks, kas strādā attālināti, biežāk pat strādā vairāk un ilgāk, jo, esot mājās, ir grūtāk beigt darba dienu, kā tas ir ofisā. Bet arī, strādājot no mājām, dienas plānā jānosaka striktas darba stundas, kuras darbinieki velta savu pienākumu pildīšanai, piemēram, no 8.00 līdz 17.00, bet pārējo laiku cilvēks var pavadīt, kā vēlas.
  • Izveidojiet vietu darbam. Ideālā gadījumā darba vieta būtu jāierīko atsevišķā telpā, lai Jūs neviens netraucētu, taču, kā zināms, ir tikai nedaudzi, kuri var to atļauties, tādēļ, ja strādājat no mājām, kur vienlaikus mitinās arī citi cilvēki, jānosaka striktas robežas. Piemēram, kad esat pie datora vai runājat pa telefonu, citi nedrīkst Jūs traucēt. Taču jārēķinās arī ar neplānotām situācijām un papildus uzmanības novērsējiem, kas var iztraucēt, piemēram, suņa riešana fonā video zvana laikā vai bērns, kurš vēlas Jums ko pateikt.
  • Pievērsiet uzmanību ergonomikai. Viena no svarīgām lietām, kas jāievēro cilvēkiem, kuru ikdienas darbs ir pie datora (tādas vakances mūsdienās ir dažādas) - ergonomiska galda un krēslu izvēle. Izvēlieties kvalitatīvus un ergonomiskus modeļus, ieguldot pirkumā vairāk naudas, jo tas ilgtermiņā atmaksāsies, ļaujot veikt darbu produktīvi un izvairīties no muguras un kakla sāpēm. Neaizmirstiet iegādāties arī kvalitatīvas austiņas (vēlams - bezvadu) konferences zvanu veikšanai ar uzņēmuma kolēģiem, vadību un klientiem.

Attālinātais darbs un efektīva komunikācija

  • Arī sīkajām detaļām ir nozīme. Tiem, kuri strādā attālināti, ikdienā komunikācija lielākoties norit e-pastā, Zoom videozvanos un citās platformās. Taču ar pāris sapulcēm bieži vien var nepietikt, lai nodrošinātu pilnvērtīgu komunikācijas apriti, it īpaši, strādājot komandās, kurā ir daudzi darbinieki. Lai attālināto darbu veiktu kvalitatīvi, un tiktu iesaistīti visi komandas biedri, vērts pielietot šo metodi - ja prātojat par to, vai kolēģis vēlas zināt konkrēto informāciju, dalieties viņā ar to, pirms pieņemat lēmumus.
  • Pārziniet sava darba devēja noteikto politiku darba pienākumu veikšanai attālināti. Iespējams, ka Jūsu uzņēmuma vai iestādes personāla daļa jau ir sagatavojusi galvenās vadlīnijas, un par tām jau ir informēti darbinieki, kuri strādā attālināti. Noteikti izpētiet šo informāciju, lai spētu veikt darba pienākumus atbilstoši vadības prasībām.
  • Vadītāji, pavēstiet savai komandai, kā viņi Jūs var sasniegt. Ja Jūs līdz šim, strādājot klātienē, esat vadījuši mazāku vai lielāku komandu, ir svarīgi, lai jaunajā darba vidē to varētu veiksmīgi turpināt. Nepieciešams pavēstīt savai komandai par to, kas būtu vislabākais darbu organizācijas veids, kā veikt laika plānošanu un nodrošināt komunikāciju, kamēr strādājat attālināti. Skaidri informējiet kolēģus, kāds būtu labākais veids, lai Jūs sasniegtu - zvans, e-pasts, īsziņa, Skype, Slack, WebEx, Zoom vai cita papildus platforma.
  • Sekojiet līdzi savam progresam. Katram darbiniekam, kuram ir nepieciešamība vai iespēja strādāt attālināti, īpaši jācenšas būt proaktīvam un jākomunicē ar kolēģiem par katra projekta virzību. Viens no veidiem, kā to varat izdarīt - reizi dienā izsūtīt uzņēmuma kolēģiem, kuri iesaistīti projektā, e-pastu par mērķiem, kas konkrētajā dienā jau sasniegti.
  • Atrisiniet jautājumus ātrāk, izmantojot telefona vai video zvanu. Mūsdienās daudzās organizācijās darbinieki lielākoties sazinās e-pastā, izmantojot Slack vai citus teksta ziņojumus, taču, lai arī šī metode šķiet ērta, tā var radīt pārpratumu risku. Izvērtējiet situāciju un iespēju robežās centieties risināt jautājumus par darbu, veicot video vai balss zvanu.
  • Centieties atbildēt pēc iespējas ātrāk. Ņemiet vērā, ka cilvēki, kas strādā no mājām, vairāk pievērš uzmanību laika jautājumiem, proti, vai Jūs uz viņa ziņu atbildat jau pēc pāris minūtēm vai vairākām stundām. Cieniet citu cilvēku laiku, cenšoties iespēju robežās atbildēt uz ziņām ātrāk, jo arī Jūs noteikti priecātos, ja pārējie darītu tāpat.
  • Radiet profesionālu iespaidu video zvanu laikā. Video konferences ir viena no bieži izmantotām saziņas metodēm darba vidē cilvēkiem, kas strādā no mājām. Pārliecinieties, ka telpas fons, kurā atrodaties, ir kārtīgs un profesionāls, noteikti izmēģiniet, kā tas izskatās, pirms veicat zvanus, kā arī atrodiet labāko vietu mājās, kas neradīs par Jums nepareizu iespaidu (nesaklāta gulta aiz muguras vai tamlīdzīgi). Tāpat, protams, atcerieties ka attālināts darbs ir un paliek darbs, kuram nepieciešams sagatavoties, gluži tāpat, kā Jūsu ģērbjaties, ejot uz ofisu klātienē. Jūsu izskats ļoti ietekmē citu cilvēku viedokli un attieksmi pret Jums.

Profesionālu attiecību veidošana ar kolēģiem, ja jāveic darbs attālināti

  • Rīkojieties saskaņā ar organizācijas kultūru un neaizmirstiet par attiecību stiprināšanu. Strādāt no mājām kādam var būt citam - grūti, bet svarīgi atcerēties, ka jebkurai mijiedarbībai ar kolēģiem vai klientiem jābūt saskaņā ar Jūsu organizācijas kultūru. Lai arī darba pienākumu veikšana attālinātā veidā pamatīgi ietekmē komunikāciju darbinieku vidū, jo vairs netiekaties klātienē, neaizmirstiet arī par tām mazajām lietām, kas ļoti ietekmē Jūsu un citu kolēģu dienu, padarot to patīkamāku. Tas var būt smieklīgs GIF darba sarakstē vai humora pilns teksts. Atcerieties par to, ka darbs ietver gan darba pienākumu pildīšanu, gan attiecību veidošanu ar saviem kolēģiem. Iespējams, viens teikums var kādam uzlabot visu dienu!
  • Ieslēdziet kameru video konferenču laikā. Viena no attālinātā darba priekšrocībām un vienlaikus trūkumiem ir video zvani, kuru laikā darbinieki dažkārt izvēlas izslēgt kameru. Lai gan ir saprotams, ka ir cilvēki, kuri nejūtas ērti kameras priekšā, atcerieties, ka ir vērts censties šo diskomfortu pārvarētu, jo darbiniekam, runājot vienam ar otru, izmantojot ieslēgtu kameru, tiek veidota ciešāka saikne un komunikācija. Turklāt šādā veidā atrašanās mājās nešķitīs tik vienmuļa.
  • Vaicājiet pēc atgriezeniskās saites. Visbeidzot, šī ir svarīga lieta ikvienam, kurš darba dienas pavada, veicot savu pienākumu izpildi no mājām. Regulāri vaicājiet savu kolēģu atgriezenisko saiti par to, kā tiek risinātas problēmas un organizēti darba jautājumi. Atcerieties, ka agrāk vai vēlāk atgriezīsities darba vidē klātienē, taču pašlaik vairāk jākoncentrējas uz to, lai visi uzdevumi tiek pildīti kvalitatīvi un ikviens darbinieks spēj produktīvi veikt laika plānošanu katru dienu.

Jūs varētu interesēt arī

Sorry, there are errors on the page: