Daudzas iestādes, kā arī uzņēmumi 2020. gadā ir aicinājuši savus darbiniekus iespēju robežās darba pienākumus pildīt attālināti. Ideja par strādāšanu mājās var šķist vilinoša, jo attālināts darbs rada darbiniekam dažādas iespējas, bet vienlaikus ir izaicinājums, it īpaši, ja tas nav darīts iepriekš. Ja arī Jums darba pienākumi jāveic pilnībā vai daļēji attālināti, ir vērts ielūkoties šajā rakstā, lai noskaidrotu vērtīgus padomus, kas jāatceras, strādājot no mājām, neatkarīgi, vai Jūsu darbavieta ir Rīga, Daugavpils, vai cits Latvijas reģions.
Strādāt no mājām, saglabājot fizisko un garīgo labsajūtu
- Neesiet pārāk paškritiski pret sevi. Sākot strādāt attālināti, mēs piedzīvojam ievērojamas pārmaiņas, kas ļoti ietekmē ne vienu vien mūsu dzīves jomu. Var gadīties, ka Jūs jūtaties vientuļi, izolēti, uztraukti, nervozi, kā arī zaudējat motivāciju. No otras puses, iespējams, ka attālināts darbs ļaus darbiniekam justies brīvāk, izbaudīt enerģijas pieplūdumu un veicinās viņa produktivitāti. Atcerieties, ka visas šīs sajūtas ir normālas. Ir nepieciešamas vismaz pāris dienas, lai Jūs pierastu pie jaunajiem apstākļiem un spētu strādāt attālināti ierastajā darba ritmā.
- Ieplānojiet pārtraukumus. Darba dienām jābūt saplānotām tā, lai iekļautu vairākus pārtraukumus. Pirmkārt, reizi stundā nepieciešams piecelties uz piecām minūtēm no galda un izstaipīties vai pastaigāties pa mājokli. Otrkārt, neaizmirstiet arī par brokastīm un pusdienām, kuras ieteicams ieturēt citā telpā, nevis pie datora. Sadalot darbu posmos ar vairākiem pārtraukumiem, Jūs ne tikai veicināsit produktivitāti, bet arī jutīsities labāk.
- Nosakiet laiku, kuru veltīt darba pienākumu pildīšanai. Attālinātais darbs ne vienam vien darba devējam rada bažas par to, ka viņu darbinieki, strādājot no mājām, nodarbojas ar personīgo "lietu kārtošanu". Taču ir izpētīts, ka patiesībā darbinieks, kas strādā attālināti, biežāk pat strādā vairāk un ilgāk, jo, esot mājās, ir grūtāk beigt darba dienu, kā tas ir ofisā. Bet arī, strādājot no mājām, dienas plānā jānosaka striktas darba stundas, kuras darbinieki velta savu pienākumu pildīšanai, piemēram, no 8.00 līdz 17.00, bet pārējo laiku cilvēks var pavadīt, kā vēlas.
- Izveidojiet vietu darbam. Ideālā gadījumā darba vieta būtu jāierīko atsevišķā telpā, lai Jūs neviens netraucētu, taču, kā zināms, ir tikai nedaudzi, kuri var to atļauties, tādēļ, ja strādājat no mājām, kur vienlaikus mitinās arī citi cilvēki, jānosaka striktas robežas. Piemēram, kad esat pie datora vai runājat pa telefonu, citi nedrīkst Jūs traucēt. Taču jārēķinās arī ar neplānotām situācijām un papildus uzmanības novērsējiem, kas var iztraucēt, piemēram, suņa riešana fonā video zvana laikā vai bērns, kurš vēlas Jums ko pateikt.
- Pievērsiet uzmanību ergonomikai. Viena no svarīgām lietām, kas jāievēro cilvēkiem, kuru ikdienas darbs ir pie datora (tādas vakances mūsdienās ir dažādas) - ergonomiska galda un krēslu izvēle. Izvēlieties kvalitatīvus un ergonomiskus modeļus, ieguldot pirkumā vairāk naudas, jo tas ilgtermiņā atmaksāsies, ļaujot veikt darbu produktīvi un izvairīties no muguras un kakla sāpēm. Neaizmirstiet iegādāties arī kvalitatīvas austiņas (vēlams - bezvadu) konferences zvanu veikšanai ar uzņēmuma kolēģiem, vadību un klientiem.