Paziņoti Ferratum Group 2020. gada vasaras barometra – Covid-19 izdevuma – aptaujas rezultāti. Šī ir jau 12. reize pēc kārtas, kad uzņēmums veic šo īpaši veiksmīgo pētījumu. Gandrīz 15 000 mājsaimniecību piedalījās divreiz gadā notiekošajā aptaujā, kurā pētījām klientu tērēšanas uzvedību vasaras brīvdienās 11 dažādās valstīs. Dati ietvēra arī informāciju, kā koronavīrusa vispasaules pandēmija ir mainījusi klientu dzīvi un patēriņa paradumus, kam viņi visvairāk tērēja naudu izolācijas laikā, kādi ir viņu patēriņa plāni turpmākajiem mēnešiem un kā viņi pārvaldīja savas finanses. Mēs arī jautājām par iepirkšanos tiešsaistē un klientu iecienītāko maksājumu metodi, kā arī vēlējāmies noskaidrot, kas viņus baida visvairāk saistībā ar Covid-19.
Šī gada rezultāti parāda, ka 66% respondentu vasaras brīvdienu sezonā tērēs mazāk, salīdzinot ar līdzvērtīgu periodu iepriekšējā gadā, kamēr tikai 8% norādīja, ka tērēs tikpat daudz vai vairāk nekā pagājušajā vasarā. Rezultāti liecina, ka vispasaules pandēmija ir ietekmējusi vairāk nekā 50% aptaujāto, un viņiem ir nācies atcelt savus vasaras plānus. 25% ir atcēluši ārvalstu ceļojumus, kamēr 15% šogad ir atcēluši plānus par auto iegādi. 10% bija plānojuši iegādāties jaunu mājokli, bet nolēmuši šos plānus atlikt, koncentrējoties uz uzkrājumu veidošanu nevis lieliem tēriņiem.
Plānu atcelšanas iemesls varētu būt saistīts ar faktu, ka 13% respondentu minēja, ka zaudējuši darbu un šobrīd ir bezdarbnieki saistībā ar Covid-19 izraisītu darbinieku atlaišanu, savukārt 18% pēdējā laikā ir samazināta alga. 58% ir tie veiksminieki, kurus pandēmija nav ietekmējusi finansiāli, un viņi joprojām strādā algotu darbu un viņu algas ir saglabājušās pirms Covid-19 līmenī.
MĒS VISI ŠO SITUĀCIJU PIEDZĪVOJAM KOPĀ! Raudzīsimies no gaišās puses: sociālā distancēšanās mūs ir satuvinājusi.
Mēs varam atrasties katrs savā vietā, bet Covid-19 ir cilvēkus satuvinājis. Attālinātais darbs liek mums veidot vēl spēcīgāku saikni ar citiem. Ferratum starptautiskā aptauja liecina, ka koronavīrusa vispasaules pandēmija ietekmē katru atšķirīgi, bet tā arī ir palīdzējusi pievērsties jauniem hobijiem, sākt dzīvot veselīgāk un apgūt labāku savu finanšu pārvaldīšanu, spēt novērtēt un baudīt mazās lietas dzīvē, kā arī vēl vairāk satuvināties ar ģimeni un mīļiem cilvēkiem.
Pēdējo mēnešu laikā cilvēku iecienītākā aktivitāte bija TV skatīšanās (15%), iespējams saistībā ar TV kā informācijas avotu par Covid-19 jaunumiem un aktualitātēm, tam seko videozvani un tālruņa zvani draugiem un ģimenei (13%), laika pavadīšana brīvā dabā, dodoties pastaigās vai trenējoties ārā vietās, kur tas bija atļauts (11%), kā arī Netflix un citu tiešsaistes straumēšanas servisu izmantošana (10%).
Cilvēki ir sociālas būtnes, un tomēr mēs tikām lūgti dzīvot izolācijā. Uzminiet, kas cilvēkiem pietrūka visvairāk un kas ir pirmā lieta, ko viņi darīs pēc izolācijas? Tieši tā: pirmās divas izvēles bija ģimenes apmeklēšana (18%), kā arī tikšanās ar draugiem un mīļotajiem (16%). Cilvēkiem arī pietrūkst izklaides, restorānu apmeklēšana un dzērienu malkošana āra terasē vai vietējā bārā. Tiklīdz tas būs atļauts viņi gatavojas atsākt doties ārvalstu ceļojumos, apmeklēt pludmali, nodoties sabiedriskajai un kultūras dzīvei (kino, teātriem, koncertiem), tāpat tika minēti arī vietējie ceļojumi. Saraksta apakšā ar tikai 3% varam atrast “došanos uz biroju“, izrādās, ka biroja dzīve respondentiem nemaz tik ļoti nepietrūkst. Tas varētu būt tāpēc, ka viņi ir iemācījušies strādāt attālināti vai arī viņi vienkārši vēlas izbaudīt ierastās vasaras brīvdienas un atgriezties pie tās dzīves, kādu baudījuši pirms Covid-19.
2020. gada lielākie tērētāji
Runājot par 2020. gada lielākajiem tērētājiem, 86% no saviem mēneša ienākumiem vasarā tērēs respondenti Bulgārijā, kam seko Horvātija ar 72%, Latvija ar 50% un Rumānija, kur vasaras plāniem plānots tērēt tikai 49% no mēneša ienākumiem. Bet vismazāko daļu no saviem mēneša ienākumiem vasaras aktivitātēm tērēs ziemeļvalstis, aptuveni 30%, (Zviedrija 31% un Dānija 29%).
Tērēs mazāk, uzkrās vairāk
28% respondentu no 11 valstīm ir norādījuši, ka nākamo 2 līdz 3 mēnešu laikā plāno tērēt maksimums 200 eiro, 12% tērēs aptuveni 1300 eiro, kamēr tikai 9% tērēs vairāk nekā 2000 eiro.
Šogad 45% respondentu plāno finansēt savu vasaras tēriņu lielāko daļu no saviem ietaupījumiem, savukārt 31% izmantos Ferratum aizdevumu. 35% pēdējā laikā nav ņēmuši aizdevumu, jo viņiem nevajadzēja naudu, kamēr 25% bija nepieciešama finansiālā palīdzība, bet viņi nolēma neņemt Ferratum aizdevumus, jo raizējās par to, ka nevarēs naudu atmaksāt. 20% norādīja, ka izolācijas laikā, atrodoties mājās, tērē mazāk.
Lielākie tēriņi Covid-19 izolācijas laikā
Atbildot uz jautājumu par vislielākajiem tēriņiem pēdējo mēnešu izolācijas laikā, vairāk nekā 50% (52%) minēja pārtikas preces kā galveno izdevumu avotu, kam seko mājas labiekārtošanas izdevumi (13%), apģērbi un apavi (12%) un personīgās higiēnas preces (10%). Cilvēki arī atbalstīja vietējos uzņēmumus un izvēlējās pasūtīt maltītes no saviem iecienītākajiem restorāniem (7%).
Dažās valstīs tēriņu paradumi ir mainījušies dramatiski, salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem. Piemēram, 2018. gadā Norvēģija bija lielākā tērētāja ar lielāko iztērētās naudas apjomu (no mājsaimniecības ienākumiem), proti 68%. Tomēr šī gada rezultāti Norvēģiju ierindo 10. vietā, respondentiem iztērējot tikai 36% no tā mājsaimniecības ienākumu apjoma, kāds tika tērēts 2019. gada vasaras brīvdienās.
Nākotne ir digitāla! Skaidrā nauda zaudē savas pozīcijas, tiešsaistes maksājumi pieaug
Bezskaidras naudas maksājumiem priekšroku dod 52% respondentu, 25% joprojām izmanto skaidru naudu, un 25% izvēlas bankas pārskaitījumus, iepērkoties tiešsaistē. Visdigitālākās valstis attiecībā pret tiešsaistes maksājumiem ir Norvēģija (86%), Austrālija (79%), kam cieši seko Dānija (77%). Saraksta lejasdaļā varam atrast Somiju (28%) un Bulgāriju (27%), somi dod priekšroku bankas pārskaitījuma metodei (52%), kamēr bulgāri ir tradicionālāki un izvēlas skaidru naudu (71%).
Iepirkšanās tiešsaistē vai parastā veikalā
68% respondentu joprojām izvēlas tradicionālo iepirkšanos mazumtirdzniecības veikalos, nevis tiešsaistē. Šie skaitļi atšķiras no iepriekšējiem gadiem, un izskaidrojums ir vienkāršs: cilvēkiem pietrūkst iepirkšanās veikalos, jo daži pēdējie mēneši ir pavadīti izolācijā un visu iegādājoties tiešsaistē.
Vairāk nekā puse zviedru norāda, ka plāno turpināt iepirkties tiešsaistē (62%), kamēr vairums pārējo valstu iedzīvotāju turpinās iepirkties parastos veikalos, kad tas būs atkal atļauts.
Top produkti 2020. gada vasaras tēriņos
Respondenti no visām 11 valstīm lielāko daļu naudas tērēs šādām trim aktivitātēm: pārtikas preces (23% no budžeta), mājas labiekārtošana (11%), bērnu vajadzību finansēšana (10%) un vietējie ceļojumi (10%).
Visas valstis kā galveno tēriņu pozīciju minēja pārtikas preces, tikai Igaunijā minēts, ka vietējie ceļojumi būs lielākā tēriņu pozīcija (17%).
Kā noritēja Ferratum Group vasaras barometra – 2020 – aptauja - Covid-19 izdevums?
• Pētījumu rīkoja Ferratum Group, kura aptaujāja savus aktīvos klientus 11 valstīs, aicinot tos aizpildīt standarta aptaujas anketu tiešsaistē. Ienākumi norādīti katras valsts vietējā valūtā, un relatīvie patēriņa rādītāji vasarā ir aprēķināti, ņemot vērā vienas ģimenes mēneša pieejamos ienākumus katrā valstī.
• Aptaujā piedalījās gandrīz 15 000 mājsaimniecību. Respondentu vecums ir no 18 gadiem līdz 61 gadam. 57% no visiem dalībniekiem ir sievietes. Aptaujāto mājsaimniecību pieejamie vidējie neto ienākumi svārstījās no 827 eiro līdz 3672 eiro. Aptaujā iekļauto mājsaimniecību vidusmēra izmērs bija 3,5 cilvēki.
• Papildus demogrāfiskajiem faktoriem respondentus izvaicājām arī par to pieejamajiem neto ienākumiem mēnesī, kā koronavīrusa vispasaules pandēmija ir mainījusi viņu dzīvi un patēriņa paradumus, kam viņi tērēja naudu izolācijas laikā, kādi ir viņu patēriņa plāni turpmākajiem mēnešiem un kas viņus baida visvairāk saistībā ar Covid-19.